542- امکانات

به تناسب کارم، زیاد پیش می‌آید که ببینم شخصی تازه‌وارد در یک سازمان، کامپیوتر، کیبورد، ماوس، مانیتور، میز و صندلی، قفسه‌ی کتاب، فلش مموری، چاپگر ... تازه‌ای درخواست بکند.

با اطمینان بالا و چشم‌پوشی از برخی استثناها، می‌توانم بگویم افرادی که به محض ورود به سازمان شروع به ارائه‌ی درخواست‌های جدید می‌کنند و انگار این شغل را گرفته‌اند که صبح تا شب درخواست بدهند، افراد عمل‌گرا و اهل کاری نیستند.

یک نیروی خوب سازمان، دنبال بهانه‌ای برای کارکردن است. نه بهانه‌ای برای کارنکردن و ایرادگرفتن از میز و صندلی و مانیتور و جارختی و گلدان. این فرد همانی است که در زندگی شخصی‌اش هم برای مطالعه‌نکردن، ورزش‌نکردن، درست‌زیستن، شادبودن، کمک‌کردن ... دنبال بهانه می‌گردد و آخرش هم به جای اصلاح روحیه و رفتار خود، دنبال جراح پلاستیک می‌گردد که باز هم ظاهرش را درست کند.

*

در سوی دیگر، مدیرانی هم هستند که به جای توجه به مسائل انسانی یک سازمان، فکر می‌کنند با خرید تجهیزات و عوض‌کردن در و پنجره و تابلو، کارشان درست می‌شود. آنها هم درک چندانی از بهبود سازمان ندارند. به عنوان نمونه، مدیری را در نظر بگیرید که حاضر است n واحد پولی صرف خرید کمد و میز و صندلی بکند، ولی یک سوم آن را صرف توجه به نیروی انسانی و مسائل انگیزشی و آموزشی و اضافه‌کاری و بیمه و ... دیگر مسائل مبتلابه کارکنان خویش نکند.

  
نویسنده : علی ; ساعت ۱:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٢