424- اندر احوالات گیاه‌خواری

یک ماهی از گیاه‌خوارشدن من می‌گذره و فعلا هم به مشکل خاصی نخوردم که این روش رو کنار بگذارم. البته گیاه‌خواران خودشون چنددسته هستند. همه‌ی آنها در گوشت قرمزنخوردن اشتراک دارند. بعضی گوشت ماهی می‌خورند، بعضی تخم‌مرغ و بعضی لبنیات هم می‌خورند. من جزو دسته‌ای هستم که فعلا فقط و فقط گیاه می‌خورم. در بین گیاه‌ها هم سعی می‌کنم تا حد امکان تر و تازه بخورم. مثلا آب‌میوه‌ی پودری و کنسروی و مصنوعی اصلا نمی‌خورم و خودم آبمیوه می‌گیرم. (هرچند قبلا هم همین کار رو می‌کردم.)

 

با توجه به تنوع حیرت‌آور غذاهای گیاهی واقعا آدم احساس کمبود خاصی نمی‌کنه، مگر در موقع خوردن صبحانه که فکر می‌کنه خوب، به جای پنیر چی باید بخوره؟ یعنی اونقدر که نبود پنیر و ماست حس می‌شه، شاید نبود شیر هم احساس نشه.

 

صبحانه رو با خوردن چند میوه‌ی آبدار (یک قاچ هندوانه، یک دونه سیب یا گلابی ...) یا مقوی (انگور، خرما، موز، انبه ...) در کنار قدری عسل و با حداقل نان می‌خورم و باورتون نمی‌شه که وقتی نان نمی‌خورید یا کم می‌خورید چقدر کمتر گرسنه می‌شید! برای خود من که نان‌خور قهاری بودم، خیلی عجیبه. بین روز هم تا ظهر چند دونه خرما و کشمش و مغزهایی مثل بادام‌زمینی و ... به جای هله‌هوله هم خوردنی‌های مفیدی مثل هویج یا سیب می‌شه خورد.

 

برای ناهار هم خیلی از غذاها رو (مثل قیمه یا قورمه سبزی یا ماکارونی) با قارچ یا سویا درست می‌کنیم و خیلی هم خوشمزه می‌شه و سعی می‌کنیم در کنارش سبزی تر و تازه هم بخوریم.

 

شام هم که اصلا نمی‌خوردیم قبلا و بیشتر میوه یا سالاد می‌خوردیم. الان هم همون وضعه. نهایتا آدم یک سالاد سبک یا چند میوه‌ی تر و تازه می‌خوره. جالبه که وقتی گوشت نمی‌خورید یک احساس سبکی خوبی هم دارید. از اون حالات خاص سنگین‌شدن بعد از کباب و کله‌پاچه و ... هیچ خبری نیست.

 

این که آدم در امارات که مرکز فست‌فود منطقه است راه بره و دلش برای انواع جوجه و برگر و شاورما و استیک و ... نلرزه هم خودش برای تقویت اراده بسیار مفیده و تازه می‌فهمی وقتی گیاه‌خوار هستی چقدر منوهای غذایی بیرون، کم‌تنوع هستند!

 

چون ممکنه سوالات زیادی برای شما پیش بیاد توصیه می‌کنم حتما در صورت احساس نیاز به مطالعه، بخش «دریافت فایل» وب‌سایت انسان پاک، زمین پاک و همچنین مقالات آموزشی وب‌سایت انجمن گیاه‌خواران ایران رو مطالعه کنید. تقریبا پرسشی بی‌پاسخ نخواهد ماند. فیلم‌های آموزشی انسان پاک، زمین پاک به ویژه «تعادل حساس» و «گیاه‌خواری در قرآن» رو به دلیل داشتن اطلاعات بسیارمفید، به‌شدت توصیه می‌کنم.

 

گیاه‌خواری در این عصر، چیزی ورای سلامت شخصی است. اگر علاوه بر سلامت شخصی، می‌خواهید کاری کنید که خطر گرمایش زمین کم بشه، نسل‌های آینده بتونن زندگی بهتری داشته باشن، کره‌ی زمین سالم‌تر بمونه ، درختان کمتری نابود بشن، جنگل‌های کمتری تخریب بشه، کمبود آب زمین رو تهدید نکنه، گیاه‌خواری من و شما یا دست‌کم مصرف حداقل محصولات حیوانی نقش بزرگی ایفا خواهد کرد. اگر می‌خواهید به جهان کمک کنید، از همین امروز، کمتر گوشت بخورید!

 

  
نویسنده : علی ; ساعت ۱٢:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٩/٤/٧
تگ ها : گیاهخواری