407- متروی دبی

از آنجا که هم از متروی دبی و هم از متروی تهران استفاده کرده‌ام، فکر می‌کنم بد نباشد برخی تفاوت‌های این‌دو را برای اطلاع دوستان بنویسم:

 

. اولین چیزی که در متروی دبی توجه شما را جلب می‌کند تمیزی خیره‌کننده‌ی سالن‌ها و متروهاست. واقعا در و دیوار برق می‌زند.  + + جریمه‌ی سنگین شامل حال کسانی می‌شود که در محوطه‌ی انتظار مترو و داخل خود مترو اقدام به خوردن و نوشیدن و سیگارکشیدن کنند. (100 درهم خوردن و نوشیدن، 200 درهم سیگارکشیدن، 2000 درهم استفاده‌ی بیهوده‌ی از ترمز اضطراری. هر درهم حدود 275 تومان محاسبه شود.)

. در مناطقی که دوطرف خیابان با پل عابر به هم وصل شده‌اند، نهایت تلاش در رفاه مسافر انجام شده. پل‌های عابر همگی دارای کولر و نقاله‌ی متحرک هستند. یعنی حتا لازم نیست راه بروید تا به آن طرف خیابان برسید.

. در سالن انتظار یک دیوار شفاف حائل بین مسافران و ریل مترو است. بنابراین امکان خودکشی و دیگرکشی منتفی است. فقط زمانی که مترو می‌رسد درهای این دیوار و خود مترو هم‌زمان باز می‌شود و مستقیما به داخل مترو قدم می‌گذارید.

. به زبان‌های عربی و انگلیسی اطلاعات لازم درباره‌ی هر ایستگاه به اطلاع می‌رسد.

. برخلاف متروی تهران در اینجا از آثار هنری دیواری خبری نیست و بیشتر، عکس‌هایی از دبی قدیم و سنت و فرهنگ اینجا به چشم می‌خورد.

. برای نابینایان، روی زمین، مسیری فلزکوب از جلوی آسانسورها تا خود درب مترو وجود دارد که شخص را مستقیما به مترو هدایت می‌کند. تمامی پله ها هم طوری آج‌دار شده‌اند که احتمال سرخوردن بسیار کم باشد.

زمان کاری مترو از 6 صبح تا 12 نیمه‌شب است.

. سیستم محاسبه‌ی هزینه به گونه‌ای است که در مبدا و مقصد، هردو، کارت می‌زنید و بر حسب فاصله، مبلغ از کارت کم می‌شود.

. متروی دبی فاقد راننده و یکی از خودکارترین متروهای جهان است.

. شعار متروی دبی، به عربی «المترو، اختیاری» و به انگلیسی «My City, My Metro» است.

 

یکی دو نکته‌ی دیگر:

. مجری اصلی پروژه‌ی متروی دبی، شرکت میتوبیشی ژاپن بود که ظرف حدود 4 سال فاز اول این پروژه را تمام کرد که با توجه به وضعیت شهری دبی که با چندمترحفاری به آب می‌رسیم، واقعا کار بزرگی انجام داد.

. افتتاح این پروژه طبق برنامه، 9/9/2009 ساعت 9 و 9 دقیقه ی شب انجام شد و شیخ محمد حاکم دبی شخصا آن را افتتاح نمود.

. یک واگن مخصوص خانم‌ها و مسافران دارای کارت طلایی است که کمی صندلی‌هایشان زیباتر است و کف واگن‌شان هم موکت است!

 

  
نویسنده : علی ; ساعت ٢:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱٢/٢۳
تگ ها :