352- Troubleshooting

رفع اشکال رایانهای یا همون troubleshooting شاید مهمترین تخصص من باشه. حداقل اگر مهمترین نباشه، تخصصیه که برای من نون داره. بخش عمده ای از درآمدم رو تامین میکنه.

 

گاه از دور هم که یک کامپیوتر رو میبینم میفهمم چه مشکلی داره و چه کار باید کرد. به تجربه دریافتهام که معمولا دو نوع مشکل وجود داره. مشکلات تکراری که از فرط تکرار حتا لازم نیست به راهحلش فکر کنم و بدون تفکر و با سرعت بسیاربالا حلشون میکنم. این کار مثل یک تردستی، باعث تعجب بیننده میشه و قدر و منزلت من رو به عنوان یک کامپیوترکار چیرهدست در نگاه مخاطب یا مشتری بالا میبره، ولی برای خودم بیاهمیته.

 

نوع دوم اما، مشکلات نادر و گاهبهگاهه. مشکلاتی که باید باهاشون درگیر شد، به خاطرش فکر کرد، مطالعه کرد، آزمایش و خطا کرد، اینترنت رو زیر و رو کرد، حالات مختلفی رو بررسی کرد ... این دسته از مشکلاته که وقتی حلشون میکنی لذت میبری و منزلتت رو نزد خودت بالا میبره.

این دسته دوم، برای اکثر افرادی که کارشون رفع مشکله (اعم از نرمافزاری، سختافزاری، فنی، پزشکی ...) بخش شیرین قضیه است و همین دسته از مشکلاتند که حلشون آدم رو میسازه. هرچند برخی از اون‌ها، بلافاصله بعد از حل توی دسته اول می‌رن و بی‌مزه می‌شن، ولی به هرحال دونستن‌شون الزامیست.

 

هروقت مشکل سنگین و غیرتکراریای پیش میآد ممکنه وسط کار ناراحت و پکر بشم و بگم این چه بلایی بود که سرم نازل شد، ولی به انتهاش فکر میکنم و میگم این هم یک تجربه جدید و خوب دیگه است که باید باهاش درگیر شد. این مورد، ارزش جنگیدن رو داره.

 

  
نویسنده : علی ; ساعت ٧:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٢/٩
تگ ها :